12V 100Ah
12V 120Ah
12V 150Ah
Kezelési útmutatónkban található összekötésre és BMS-re vonatkozó részek specifikusak, míg a további részek általánosan igazak az összes akkmulátorra.
Az akkumulátor töltése
Az akkumulátor töltéséhez használjon az akkumulátorhoz megfelelő töltőt! A Lítium-vasfoszfát cellák feszültsége egyenként 3,2V, teljesen feltöltve 3,6-3,65V. Az egyes akkumulátorok maximális töltő feszültségét a következő táblázatban lehet látni:
Akkumulátor feszültség | Maximum töltő feszültség |
---|---|
12, 8V (4S) | 14,4-14,6V |
25,6V (8S) | 28,8-29,2V |
48V (15S) | 54,54,75V |
A töltő kiválasztásánál ellenőrizze a használni kívánt töltő kimenő feszültségeit! Az akkumulátorhoz legmegfelelőbb a megadott feszültségen működő kétfázisú CC-CV (Constant Current-Contant Voltage) töltő. A töltés ebben az esetben két fázisban zajlik, a kezdő állandó áramerősségű szakaszt egy állandó feszültségű töltési mód követi. Az első szakasz feladata a töltő áram korlátozása a felfutási szakaszban, majd a töltő állandó feszültségű szakaszra kapcsol át, ahol folyamatosan ejti a töltőáramot az akkumulátor feltöltődéséig.
A zárt savas akkumulátorokhoz használt töltők, általában több töltési szakaszt foglalnak magukba, amelyek hosszútávon károsítják az akkumulátort. Így olyan ólom akkumulátor töltőt, ami csepptöltést, szulfátlanító szakaszt vagy további kiegészítő funkciókat alkalmaz, soha ne használja Lítium-vasfoszfát akkumulátorhoz, amennyiben a funkció nem kapcsolható ki!
Csepp töltés és standby üzemmód
A lítium vasfoszfát akkumulátorok élettartamára jobb hatással van, ha az akkumulátor élettartama nagyrészét részleges töltöttségi állapoton tölti ezért az akkumulátoroknak nincs szüksége csepptöltésre. Olyan alkalmazások esetén, ahol az akkumulátor folyamatos tápfeszültséget kap, érdemes a táp feszültség értékét 13,4- és 13,8V közé állítani
Szulfátlanítás vagy regeneráló üzemmód
A felsorolt funkciók nem ajánlottak az akkumulátorokhoz. A legtöbb intelligens töltőben lehetőség van az említett funkciók lekapcsolására. Ha erre nincs lehetőség, állítsa a szulfátlanítás feszültségértékét 14,6V alá, hogy az üzemmód impulzusai ne aktiválják a védelmi elektronika túlfeszültség védelmét.
Hőmérséklet kompenzáció
A Lítium-vasfoszfát akkumulátoroknak nincsen szüksége hőmérséklet kompenzációra, az akkumulátort hőmérséklettől függetlenül ugyan olyan feszültség paraméterekkel szabad csak tölteni. A funkció bekapcsolhatja a beépített védelmi elektronika (BMS) védelmi funkcióját. A hőmérséklet védelem a BMS beépített része.
Üzembe helyezés
Az akkumulátorok bármilyen pozícióban beszerelhetők és használhatók. A csatlakozók csatlakoztatásánál figyeljen a megfelelő polaritásra. A piros terminál jelöli a pozitív (+) a fekete terminál a negatív (-) pólust.Az akkumulátorok réz csatlakozókkal érkeznek, amelyekben M8-as méretű furat található. Több saru alkalmazása esetén győződjön meg róla, hogy a csavar megfelelő mélységben kapaszkodik a csatlakozónál kialakított menetbe.
Figyelem! A pólusok helytelen bekötése károsíthatja az akkumulátort!
Akkmulátorok párhuzamos kötése
Maximum 6 akkumulátor egység köthető össze párhuzamosan. Párhuzamos kötés esetén az akkumulátor csoport feszültsége azonos marad és kapacitása nő. Összekötés esetén figyeljen, hogy a felvett teljesítmény semmiképpen se haladja meg az egyes akkumulátorok terhelhetőségét. Például a 12V 100Ah-s akkumulátor által leadott maximális teljesítmény 1200W. Ha két ilyen akkumulátort kötünk össze párhuzamosan figyeljünk rá, hogy a teljesítmény ne haladja meg a 2400W-ot. Érdemes az akkumulátor szigetet túlméretezni, hogy a kábelhosszokból származó egyenetlenségek hatására se essen nagyobb teljesítmény egy akkumulátoron sem. Az összekötésnél figyelni kell, hogy az átfolyó áramoknak megfelelő vastagságú kábeleket és megfelelő méretű sarut használjunk. Érdemes a rendszerbe biztosítékokat építeni, hogy megvédjük az alkatrészeket.
Figyelem! Az akkumulátorokat töltsük hasonló feszültségállapotra, mielőtt összekötjük őket.
Soros Kapcsolás
Sorba kötött akkumulátorok esetén az akkumulátor csoport feszültségét tudjuk növelni úgy, hogy a teljes kapacitás azonos marad. Az akkumulátorokat összekötés előtt külön, külön fel kell tölteni, hogy hasonló töltöttségi állapoton legyenek.
Soros és Párhuzamos kötés
Maximum összesen 16 akkumulátor köthető össze, 4 sorba és 4 párhuzamosan. Ilyen kötés esetén mindenképp szereljünk biztosítékokat az akkumulátorszigetbe, hogy megvédjük a komponenseket. Az akkumulátorokat érdemes külön-külön 12V-os (14,6V) töltővel feltölteni és hasonló feszültségállapot elérése után összekötni az akkumulátorokat.
Gondozás
A vasfoszfát akkumulátorok minimális gondozást igényelnek. Sorba kötött akkumulátorok esetén érdemes fél évente egyszer az akkumulátorokat külön feltölteni, hogy az egyes egységek töltöttségi szintjei megegyezzenek. Párhuzamosan kötött akkumulátorok esetén ez nem szükséges.
Hosszú távú tárolás
A Lítium-vasfoszfát akkumulátorok minimális gondozást igényelnek hosszú távú tárolás esetén is, viszont az élettartam maximalizálása érdekében érdemes a következő pontokat figyelembe venni.
- Az akkumulátort száraz, hűvös, jól szellőző helységben kell tárolni.
- Ne tárolja az akkumulátort lemerült állapotban! Az akkumulátor önmerülése nagyjából 3% havonta, ha lemerült állapotban tárolja, az akkumulátor könnyen mélyre merülhet és tönkre mehet.
- Tárolás előtt minden fogyasztót, csatlakozót távolítsunk el az akkumulátor csatlakozókról.
- Ne használja vagy tartsa az akkumulátort magas hőmérsékleten, mert veszíthet a teljesítményéből, élettartamából. Az akkumulátor számára az ideális tárolási hőmérséklet 10-25℃ között 45°C felett a cellák öregedésének üteme felgyorsul, amely az élettartam rovására megy.
- A Lítium-vasfoszfát celláknak a többi lítiumos akkumulátorhoz hasonlóan 30-70%-os töltöttség mellett a legkisebb az önmerülésük. Hosszú távú tárolás esetén ezért a legideálisabb, ha az akkumulátort töltés után 50-70%-os töltöttség mellett tároljuk. Ezt a ciklust évente, fél évente érdemes megismételni
- 100%-os töltöttség mellett a cellák érzékenyebbek a hőmérsékletre, ezért hosszú távon az akkumulátort érdemesebb az előző pontban ismertetett módon tárolni.
BMS alapfunkciók
Az összes Lítium vasfoszfát akkumulátor beépített védelmi elektronikával érkezik. Ez az elektronika a BMS (Battery management system) amelynek feladata az akkumulátorcellák védelme a túlzott behatásoktól és az élettartam maximalizálása a ciklusok alatt. A BMS a következő esetekben avatkozik be:
Túl nagy cella feszültség
Ha az egyes cellák feszültsége meghaladja az előre beállított 3,75V-os feszültséget töltés közben, akkor a töltést MOSFET-ek segítségével lekapcsolja és megakadályozza az akkumulátor túltöltését. Az akkumulátor merítése megengedett „túl nagy feszültségű” állapot esetén.
Túl alacsony cella feszültség
Ha az egyes cellák feszültsége az előre beállított 2,2V-os érték alá csökken, akkor az elektronika lekapcsolja és megakadályozza az akkumulátor túlmerítését. Az akkumulátor töltése megengedett „kis feszültségű” állapot esetén.
Magas környezeti hőmérséklet
65°C felett a BMS nem engedi az akkumulátor töltését és merítését.
Alacsony környezeti hőmérséklet
0°C alatt az akkumulátor nem engedi az akkumulátor töltését, a merítés továbbra is engedélyezett.
Túlzott áramfelvétel
A BMS 260 Ampert enged át 5 másodpercig impulzus üzemmódban vagy 100 Ampert folyamatos terhelés mellett.
Kiegyenlítő mód
A BMS figyeli az egyes cellák feszültségértékeit és minden töltési ciklus végén aktiválódik egy feszültség kiegyenlítő szakasz. A feszültség kiegyenlítés célja a cellák közötti különbségek minimalizálása és az élettartam növelése
Figyelem!
- Ne dobja az akkumulátort vízbe!
- Ne zárja rövidre a csatlakozókat!
- Figyeljen a helyes polaritásra!
- Ne használja vagy tartsa az akkumulátort magas hőmérsékleten!
- Ne dobálja és tegye ki különösen nagy nyomásnak vagy szúró behatásnak!
- Figyeljen a csatlakozók megfelelő rögzítésére, a laza csatlakozók túlzott melegedést okozhatnak!
- Ne szállítsa az akkumulátort fém alkatrészek mellett, mert azok rövidre zárhatják az akkumulátor pólusait!